Over niet zo slimme lampen en ongewenst verhuizen
Net zoals zoveel Nederlanders heb ik de laatste jaren geïnvesteerd in allerlei gadgets om mijn huis zogenaamd "slimmer" te maken. Als je ooit een aflevering van Bright hebt gezien, krijg je het idee dat je een fossiel bent als je nog geen deurbel hebt die beelden naar je telefoon stuurt zodra de kat van de buren door je tuin loopt. Ik hoor inmiddels overal om me heen dat irritante deuntje van de Ring deurbel als iemand voor de deur staat, dus het slaat blijkbaar wel aan.
Overal slimme apparaten
Afijn, ik heb nog zo’n “ouderwetse” bel, maar ook bewegingsmelders en een heel regiment aan Hue lampen, uiteraard programmeerbaar in kleuren van zonsopkomst op de Noordpool tot een zonsondergang op de savanne. Van woonkamer tot garage, van achtertuin tot slaapkamer; overal hangen lampen, slimme schermen en speakers.
Naast dat die lampen (logischerwijs) stroom gebruiken, hebben ze nog iets anders nodig. Namelijk een werkende wifi verbinding. Dit is vitaal om in contact te blijven met die wirwar van kabels en wifi boxjes, bridges en hubs, meestal in de meterkast of in het kastje onder de tv, die dan op hun beurt communiceren met allerlei apps waar je dan bepaalde “routines” in hebt opgeslagen.
Als het internet wegvalt...
Nu heeft het modem van mijn internetprovider het begeven. Gevolg hiervan, het licht in mijn huis, garage en tuin kan ik niet meer uit- of aandoen, mijn tv doet het niet meer en ik kan geen wekker zetten. Kortom, mijn huis is niet meer zo slim. Eigenlijk ben ik zelf nog veel minder slim, omdat ik geen back-up methode heb om handmatig de lichten aan en uit te kunnen doen. Een oude klokradio had ik gelukkig nog ergens in de kast liggen.
Maar goed, ik heb dus geleerd dat afhankelijk zijn van iets dat we als vanzelfsprekend beschouwen, een werkende internetverbinding in dit geval, niet zo verstandig is. Het is sowieso niet verstandig om uit te gaan van vanzelfsprekendheden, niets is immers zeker, zelfs zekerheden niet.
Het echte leven: niets is vanzelfsprekend
Zo is recent een bekende van een relatie van mij overleden en een ander, naar hoe het er nu uit ziet, langdurig arbeidsongeschikt geworden. Zij en hun partners hadden plannen gemaakt te gaan reizen na hun pensioen, dan was het huis afbetaald en volop vrije tijd beschikbaar. Hoe anders ziet het leven er nu uit, de weduwe in kwestie kwam naar mij om te zien wat er gedaan kon worden om de lasten te verlagen. De kosten van de hypotheek waren toch wel zwaar om met één inkomen en een klein nabestaandenpensioen te dragen. Haar overleden partner was net van werkgever veranderd en had niet zoveel nabestaandenpensioen als ze ooit dachten. Ze hadden geen rekening gehouden met het idee dat een van beiden de pensioengerechtigde leeftijd niet zou halen. Toen ik haar vertelde dat 10% van de Nederlanders zijn of haar AOW-leeftijd niet haalt kwam dat als een donderslag bij heldere hemel. Het zal nu erg moeilijk worden om de hypotheek te blijven betalen voor de woning waar ze hoopten samen oud in te worden. Als ze dat hadden geweten hadden ze die levensverzekeringen niet opgezegd toen ze een paar jaar geleden de hypotheek hebben overgesloten, vertelde ze me nog bij het weggaan...
De impact van arbeidsongeschiktheid
Het stel waar de hoofdkostwinner arbeidsongeschikt is geworden heb ik enige jaren geleden zelf mogen adviseren bij de aankoopfinanciering van hun woning. Ze konden zich nog herinneren dat ik het risico van arbeidsongeschiktheid zo beeldend had uitgelegd. Ik had hierbij het voorbeeld gebruikt van een vliegvakantie naar Spanje. Ze stonden op het beton van Eindhoven Airport waar vier toestellen op een rij stonden, allemaal volgetankt en klaar om naar Malaga te vliegen, maar….
Eén van de vier toestellen zou nooit aankomen.
Dat is nu eenmaal de kans dat iemand gedurende zijn of haar werkende leven voor langer dan 2 jaar arbeidsongeschikt wordt. Vijfentwintig procent, een op de vier! Gelukkig hebben ze toen een aanvullende verzekering afgesloten, naast de al bestaande dekking via de werkgever. Daardoor hebben ze nu in ieder geval geen financiële zorgen over de betaalbaarheid van de hypotheeklasten en kunnen ze zich focussen op een hopelijk herstel.
Hoe anders is de oplossing bij mijn internetprobleem. Na een telefoontje met de helpdesk sturen ze me een nieuw modem op dat er overmorgen moet zijn. Dat zou dan alle problemen oplossen zijn en mijn huis is dan weer slim. Vanzelfsprekend.